עד לא מזמן, לפני שהתחילו לבנות מגורים לאורך שדרות רגר ומגדלים בכלל בבאר-שבע, היה מבנה שהיה כמו מין סמל של באר-שבע, כשעוד עברו בה בדרך לדרום.
המבנה בלט בגובהו (היחסי) אך בעיקר בצורתו הייחודית, שנראתה כמו מין שידת מגרות מתוחכמת שמישהו פתח ושכח לסגור.
את המגדלון המשונה הזה, שתוכנן בשנות השישים (שנת הבנייה 1966) ע"י האדריכלים משה לופנפלד וגיורא גמרמן, ניתן לקשור לניסיונות האדריכליים של קבוצת ATBAT-AFRIQUE במרוקו, שניסו ליצור, בבתים המשותפים שתכננו עבור האוכלוסייה הערבית במרוקו (האדריכלים עצמם היו צרפתים באזרחותם ודי מגוונים ברקע הלאומי), אדריכלות של 'קסבה' על-ידי יצירה של מעין חצרות סגורות בקומות שמעל הקרקע ובאמצעות שפה צורנית של תיבות שמסודרות בצורה לא-אחידה על פני החזית.
פרוייקט של ATBAT-AFRIQUE במרוקו.
מצד שני יש בו מין רמז למטבוליזם של קישו קורוקאווה שיצר את מגדל הקפסולות בטוקיו, שנבנה בראשית שנות ה-70: מגדל העשוי מגופים שהתחברו והיו אמורים גם להתנתק באופן עצמאי מן הבניין.
הדמיון למגדל הקפסולות הוא בצורה בלבד ולא במהות, שבדוגמא היפנית מייצגת רמה טכנולוגית שלא מצויה במקומותינו, טכנולוגיה שגם ביפן לא עמדה במבחן הזמן.
מגדל הקפסולות נאגאשין, יפן. ארכיטקט קישו קורוקאווה.
אני אוהב את הגמלוניות האלגנטית של המבנה הזה ונראה לי שישנם כמה שיעורים מעניינים שאפשר ללמוד ממנו.
הבניין מציג פיתרון מעניין למרפסות מדלגות שהופכות מאילוץ, שיש להסתיר אותו בסבך של קורות, לנושא עיצובי מרכזי.
מאידך יש בו דוגמא למרפסות שניתן לסגור מבלי לגרום נזק משמעותי לחזות ולעיצוב של הבניין.
גם המודל של מעין חצר סגורה בשחקים, עם אור טבעי מלמעלה ומבטים מוגבלים לצדדים הוא רעיון מיוחד – קצת כמו חצר האור של האמן ג'יימס טורל (JAMES TURREL) בגן הפסלים של מוזיאון ישראל בירושלים, אם כי נראה לי שזה רעיון אטרקטיבי בעיקר עבור אדריכלים.
קצת חבל שתקופת המרפסות הקופצות (שכנראה מסתיימת) התרחשה בתקופה הפוסט-מודרנית והנאו-מודרנית באדריכלות הישראלית. המודלים של האדריכלות האירופית הקלסית והווריאציות הים-תיכוניות שלה, מחד, והמודלים של המודרניזם הפוריסטי המוקדם, מאידך, לא יכולים להתמודד בקלות עם הריצוד של המרפסות הקופצות על-פני החזית (1) . לעומתם, הזרמים הברוטליסטיים של המודרניזם המאוחר חוגגים את הדילוגים של המסות והופכים אותם בקלות יחסית לטקסטורה מרצדת או לקומפוזיציית אופ-ארט.
מעניין לראות איך המסות האטומות והגאומטריה המזוגזגת של המרפסות הבולטות משתלבות עם טיח השפריץ שקיבל פטינה כתומה מאבק המדבר ליצירת מבנה שיש בו משהו קסבאי וקצת מדברי, למרות שטיפולוגיית המגדל לא מתקשרת באופן מיידי עם הקסבה (2). מרחוק, לעומת זאת, נראה המבנה כמו מין רובוט ענק שנחת באמצע העיר המדברית, מקדים בכמה עשורים את הרובוטריקים התל-אביביים, המכונים גם מגדלי צמרת, שם מטשטשת הזכוכית את הדילוגים של המסות.
אמנם יש משהו קצת חד מדי, דוקרני ותזזיתי במגדל הזה אבל בכל זאת חבל שאדריכלות המגדלים והדילוגים של המגורים הישראליים בימינו לא לומדת ממנו יותר.
1) בשני המקרים נדרשת חזרתיות או לפחות התפתחות מודרגת על פני החזית שמתנגשת עם דילוגי המרפסות הלוך ושוב, הלוך ושוב.
2) אלא עם כן חושבים על המגדלים של אדריכלות המדבר בתימן .
הי, גדלתי ליד ה-14 קומות, בבתים המרובעים הלבנים שיש להם חצר פנימית (זו ששאלת עליהם). גם שם הקונספט היה מיוחד – בנין -דשא- בנין – חניה – בנין – דשא – בנין- חניה . כך לכל בנין היה דשא וחניה. בתוך כל בנין יש 4 בנינים ובינהם רחבת משחקים לילדים (כך שלא צריכים לצאת החוצה לכבישים…). היום הסטודנטים הממלאים את האיזור קוראים להם ה"מלרוזים" כי זה היה הקונספט במלרוז פלייס, עם חצר פנימית בין הבינינים. תליית כביסה ושאר דברים "מכוערים" היתה עם מגן בין הבנינים. מכאן שכל דירה קיבלה 3 כיווני אויר.
14 קומות עצמו הכיל 2 מעליות – אחת לקומות הזוגיות ואחת לאיזוגיות. קונספט שהיה שימושי לאור תדירות התקעות המעליות בתקופה ההיא…
כמו כן, חידוש מרענן – תליית הכביסה היתה בגג לכל הקומות, חבלים היו מסומנים לפי איזורים (כמו חניה משותפת) וחדר זבל משותף שהיו בכל קומה זורקים את הזבל לפיר אחד שהיה מגיע לחדר הזבל… חדשני לשנים הללו.
תודה, מאוד מעניין. נדמה לי שכותבים ספר על לופנפלד וגמרמן, האדריכלים של הפרוייקט – מעניין אם יזכירו את העניינים האלה.
תודה לעמנואל שהזכיר נשכחות ותודה ליוסי שמצא מקבילות שמראות שהגלגל מסתובב וחוזר.
נחמד.
ראית את זה?
לאיריס- ערן כתב עליהם לפני חודשיים פה:
http://www.notes.co.il/erantamir/37607.asp
ומה זה השמונה קומות ב-ה'? אני גדלתי ב-ב'… אבל אני חושב שה-14 קומות כולם ידעו מה זה. ואני דוקא אוהב איך שהוא נראה.
תודה על כל התגובות האוהדות.
אגב, אם מישהו יודע פרטים על בנייני המגורים שנמצאים מול מגדל המגירות, עם מעין חצרות פנימיות, אני ישמח אם תוכלו להעביר לי פרטים.
אולי המרפסות הבולטות נועדו לפיזור חום היום בלילה הקריר, או איזושהי מטרה תרמית אחרת? – אם כי באקלים המדברי ההגיון אומר הפוך – להקטין את שטח הפנים (ועל מזגנים בתקופת שהארבעשרה קומות נבנה אין מה לדבר).
יש בניין שנראה כמו תרגיל לקראת בניית הארבעשרה קומות – בצפון הנשיאים בצד המזרחי (בערך מול המרכז המסחרי של שכונה ד' – מרכז אורן?). תרגיל מצחיק קצת – אם זה אכן כך.
והצבע החום – אולי בחלקו בגלל הפטינה, אבל הוא היה מראש חום.
תודה על פלאשבק מלמד.
ואם התגובה מופיעה פעמיים – מחק אחת מהן – נדמה לי שלא הצלחתי לשלוח בפעם הקודמת – אבל אולי כן…
אכן ככה קוראים לו עד היום הבאר שבעים. ועמנואל: מי שגר בשכונה ה' מכיר גם את השמונהקומות. אחיו הצעיר. מאז בניינים כאלו התרבו וכבר אי אפשר לציין אותם ככה. באר שבעים בכלל מציינים את ההווה לפי עבר קרוב, שסטודנטים לא מכירים. כשסטודנט שואל בארשבעי איפה זה רחוב העצמאות, הוא מייד יקבל תשובה במשפט שיתחיל ב:"אתה יודע איפה השק"ם הישן?" (איך" איך ידע? והוא הרי חדש בעיר..).לגור בארבעעשרהקומות היה פעם לוקסוס, כי היתה מעלית…ושם גרו כל מיני קצינים שנאלצו לעזוב את מכורתם ברמת השרון ולשרת שנתיים בפיקוד דרום.
בכל מקרה: תודה לערן שהצליח לעשות מהארבעשרהקומות משהו אומנותי. אתה כנראה אומן גדול. עם זויות צילום כאלו זה נראה אפילו משכנע. מקווה שזה יחזיק מעמד עד הביקור הבא שלי בעיר הולדתי. כשזה לא על המסך וכשלא מצלמים את זה בשכיבה על הגב עם יד מעל לפופיק, זה נראה פחות מוצלח.
ובכלל, שפריץ בבאר שבע זה רעיון מזעזע. ביומיים הראשונים זה יפה ואחרי החודשים הראשונים זה מקבל גוון אבק. ואי אפשר לצבוע שפריץ רק לעשות חדש. אז כל הבנינים היו בחום אבק.
ערן, אם אתה מחפש עוד דוגמא לייבוא הקסבה לעיר: יש את מה שנקרא "המשעולים". רחובות סגורים עם שמות של חיות וציפורים (שממית, דורבן, וכו…) שנבנו סביב "הגשר" בשכונה ה' והיו מבוססים על רעיון של בנית רחובות מקבילים ונושקים זה לזה, נגד סופות אבק, נגד הטבע ונגד הבדואים שמסביב.
קראתי, ורציתי לצעוק שזה לא סתם בינין בלי שם בשדרות רגר, זה "הארבעשרה קומות!" (והוא בשדרות הנשיאים! לא ברגר! באר-שבעי אמיתי קורא לזה שדרות הנשיאים. "רגר" זה רק לסטודנטים חולפים ושאר חדשים)
אכן אין כמוהו כסמל חזותי של באר שבע. במהדורת האנציקלופדיה בריטניקה משנות ה-70 שסבא שלי קנה בזמנו הוא מופיע בערך על באר שבע.
מבחוץ הוא באמת ביניין יפה ואהוב. לא הייתי מעולם בתוכו, אבל שמעתי שהוא דוקא לא מוצלח כמקום לגור בו.
פעם הוא באמת היה הגבוה ביותר בעיר. ממש גורד שחקים מקומי. מאז בנו ביניינים גבוהים ממנו. אבל עדיין הוא היחידי שקרוי במספר קומותיו.
באופן מקורי תוכנן להיבנות מקבץ של בניינים זהים מעין זה במקום, אך בסופו של דבר נבנה רק בניין בודד. בדיעבד, דווקא בזכות בדידותו "המזהירה" זכה הבניין להפוך לאחד מסמליה של העיר.
עד היום הוא מכונה "ה-14 קומות" בפי ותיקי באר שבע – רמז לגובהו הרב, ולכך שגימד את מגדל התקשורת של בניין העיריה הסמוך (בניין נהדר לכשעצמו) בקו הרקיע של העיר.
אחלה פוסט, ערן
מעניין ומעורר מחשבה
האמת שאינני זוכר את הבניין הזה אבל הוא מעניין מאוד
משה לופנפלד לימד אגב פעם בסדנא לעיצוב ואדריכלות, מכללת הסביבה, תל אביב
באמת מעניין מה היה קורה אם חוק המרפסות הקופצות היה בתקופה אחרת, מוקדמת יותר
תודה