מבנה תחנת הדלק הוא בן חורג לעיסוק האדריכלי. חריגותו הופכת אותו לאלמנט המגדיר את גבולות הדיון: מבנה תחנת הדלק מאתגר את התבניות הצורניות והטקטוניות השגורות, את היחסים המוכרים שבין המבנה למרחב שסביבו ונוגע ישירות במפגשים הטעונים כל-כך, המודרניים כל-כך, בין המכונית לבין הבניין ובין המותג לבין המוצר הארכיטקטוני.

התערוכה סוקרת מנעד של תחנות דלק שתוכננו בישראל המשמשות כאספקלריה של התמורות בתרבות האדריכלית, המוטורית והצרכנית בארץ.

מן הסטרוקטורליזם המינימליסטי בעבודותיו של אל מנספלד בגן הפעמון בירושלים, דרך התעוזה הגיאומטרית של ישראל גודוביץ' במבואות חיפה ועד ההומור של דני שוורץ בטיילת בתל-אביב; משם אל תחנות המצטטות את העבר בדרכים שונות בתחנה שתכנן נחום זולוטוב בעבדה, זו שתכנן פסקואל ברויד בירושלים ועד המחווה הפוסט-מודרנית של צבי פסטרנק בערד; והלאה אל תחנות החלפת הסוללות של חברת בטר פלייס (בתכנון מושלי – אלדר אדריכלים) שניסו להציג אלטרנטיבה טכנולוגית ועיצובית לתחנות הדלק הנוזלי.

מתחנות שהן סככה וקיוסק, אולי פונדק צנוע בלב המדבר, לתחנות שהמוטיב הקמעונאי בהן עולה על התחנה – תפעולית ואדריכלית – והופך אותה למרכז קניות ובילוי בזעיר אנפין, כדוגמת תחנת פז בכביש החוף בתכנון י.י. גרנות.

מתחנות עירונית שעיצובן הייחודי מהווה סימן קריאה על רקע העיר הסואנת – כדוגמת התחנה ברחוב שונצינו בתל-אביב שתכננו בראל אדריכלים ועד לתחנות של מזור –פירשט היוצרות מרחב לעצירה והשתהות – סימבולי וממשי – לאורך המסלול הארוך של כביש 6.

בחינה של תחנות הדלק מאפשרת לשאול שאלות נוספות – כיצד, אם בכלל, עשויה אדריכלות לתווך בין כוחו של המותג, על הנוכחות החזרתית שלו במרחב, על צבעיו העזים והמובחנים לבין הסביבה המשתנה תדיר של תחנת הדלק? האם תפקידה של האדריכלות להעצים את הנוכחות הפיזית והמנטלית של תחנת הדלק או שמא למתן אותם בשם הערכים של המרחב הציבורי? האם בחברה שמתמסרת למכונית הפרטית, האדריכלות של תחנות הדלק היא האדריכלות הציבורית ביותר, המשותפת ביותר, הרלוונטית ביותר?

צילומיו של שי שאול ועבודת הווידאו של ורד פלוק מרחיבות את הדיון אל סוגיות אלה ומעבר.

בצילומיו של שאול תחנות הדלק מופיעות מנצנצות בחשיכה, אואזיס באפלה הסמיכה של הדרך, נקודת של צבע על רקע אפרוריות העיר והכביש. אחרות מופיעות פרוזאיות יותר: תחנות דלק קיבוציות שכמעט נשכחו או תחנה שעדיין לא עטתה את מדי הייצוג הנוצצים ונראית בסך הכל כמבנה מעט מוזר.

"נקודת הראות של שאול היא מהדרך, זו של הנוסע במסע שפעמים רבות כל כך הוא העיקר ולא הנקודה שבסופו. כך, שאול מצלם תחנה של 'דלק' ממרחק, מזווית אלכסונית נמוכה כמי שהגיע אליה כמו עולה רגל. מזווית דומה צילם גם תחנה של 'סונול' שפרח מתקתק מתנוסס מעליה כמו צלב. בתחנה אחרת אור ניאון ירקרק מאיר כמו אור של חסד, מסתורין וישועה. באור הניאון, בעיצוב שמבקש להעלים את היות הדלק גורם לנזק מתמשך לסביבה, התחנות מבטיחות הבטחות שווא", כותבת ד"ר סמדר שפי בטקסט שנכתב לתערוכה ומסכמת:
"מהתחנות של שאול  נראית תמיד הדרך הנפתחת, זו שלא תיזנח לטובת התחנה שהיא מקום לא מקום, תפאורה ופונקציה הכרחית, לאודיסאות אינספור."

עבודות הווידאו של ורד פלוק מראות את התחנות כפי שהן צריכות להראות – מתוך תנועה, כחוויה מודרנית של מהירות שרק הסרט יוכל לתפוס "כאשר האפשרות לבודד את המראות החולפים מקונטקסט של נסיעה עם מוצא ויעד, אל חלל הגלריה, מציעה תנאי מעבדה נוחים לבחינה ביקורתית של הנופים המהירים על הבנוי וזיקתו לפתוח".

יחדיו שואף מכלול העבודות בתערוכה לעורר מחשבה מחודשת על האלמנט המרחבי החשוב והמוחמץ שהיא תחנת הדלק.

כתבה על התערוכה כאן

_________________________

 

אואזיס תחנות דלק בישראל

צילומים: שי שאול ENLIGHTENMENT Gas stations     

עבודת וידאו: אדריכלית ורד פלוק 'תחנות חולפות'

תחנות: בר-אל אדריכלים, אדריכל פסקואל ברויד, אדריכל ישראל גודוביץ', י. י. גרנות אדריכלים, אדריכל נחום זולוטוב, מושלי – אלדר אדריכלים, מזור פירשט אדריכלים, מנספלד – קהת אדריכלים, אדריכל צבי פסטרנק, אדריכל דני שוורץ.

אוצרים: אדריכלית מיכל אהרוני, אדריכל  ערן טמיר טאוויל

עיצוב גרפי: אביב גרוס אלון

פתיחה: יום ה' 06.03.2014 שעה 20:00

נעילה: 03.04.2014

 

הגלריה בבית האדריכל, המגדלור 15, יפו.

 שעות פתיחה: א', ב', ג', ה' 10:00-17:00, ד' 10:00- 19:00.

טל' לתיאומים: 03-5188234.

התערוכה בחסות:

משרד התרבות והספורט, עיריית תל אביב יפו, עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל.IsraArc_Oazis_Invite_F

מודעות פרסומת